Modernizacja kolei w Polsce. Co zmienia się na lepsze, a co pozostaje wyzwaniem?

lut 2025
Polska kolej przeżywa prawdziwy renesans. Remonty i modernizacje znacznie upłynniają ruch kolejowy w kraju i pozwalają cieszyć się lepszym komfortem podróży. Jak wyglądają plany rozwoju transportu szynowego na najbliższe lata? Sprawdziliśmy, jakie są priorytety rządzących.
Zamiast nowych linii – modernizacja już istniejących
Ministerstwo Infrastruktury w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy do 2035 roku, który stanowi plan rozwoju kolei na kolejną dekadę, skupia się przede wszystkim na modernizowaniu już istniejących linii kolejowych. Plan jest realny i wykonalny, a to wydaje się najistotniejsze dla pasażerów. Ministerstwo chce przede wszystkim uniknąć problemów i opóźnień. Dokument skupia się więc przede wszystkim na unowocześnieniu istniejących już linii, odkładając tym samym budowę nowych tras na dalszy plan.
Rozwój linii prowadzących do Warszawy, zamiast połączeń lokalnych
W najbliższych latach Ministerstwo będzie stawiało na rozwój połączeń prowadzących do i ze Stolicy. Celem jest doprowadzenie do takiej sytuacji, w której z największych ośrodków miejskich będzie można dostać się do Warszawy w maksymalnie 100 minut. Rządzący podkreślają, że to właśnie połączenia ze stolicą kraju cieszą się największym zainteresowaniem podróżnych, dlatego ich rozwój stał się priorytetem na najbliższe lata. Zdecydowano się zatem na rozwój modelu francuskiego, który zakłada zorientowanie koncepcji wokół dużego ośrodka miejskiego. Jego przeciwieństwem jest za to model niemiecki, który stawia na rozwój siatki połączeń dla wielu dużych miast. Zdaniem Ministerstwa czas na rozbudowę połączeń lokalnych przyjdzie w kolejnych latach. Wobec tego już teraz odłożono w czasie stworzenie szybkiej kolei do Rzeszowa, czy połączenie leżących blisko siebie Kielc i Radomia, czy Łodzi i Lublina.
Kolej Dużych Prędkości
Dobrą informacją jest fakt, że Horyzontalny Rozkład Jazdy do 2035 roku koncentruje się także na szybkich połączeniach. Jednym z głównych założeń na kolejne lata jest zwiększenie prędkości pociągów i chęć przekroczenia granicy 300 km/h. Wizja jest śmiała, bo aktualnie najwyższą prędkością możliwą do uzyskania na polskich torach jest wartość mieszcząca się w przedziale 200–220 km/h (choć realnie średnia prędkość pociągów pasażerskich nie wynosi więcej niż 56 km/h). Trwają debaty nad tym, czy możliwe byłoby podniesienie jej do 350 km/h, co stanowiłoby wyjątkowy wynik w skali europejskiej. Aktualnie tylko koleje francuskie i hiszpańskie osiągają prędkość 320 km/h. Stworzenie szybkich połączeń zdecydowanie skróciłoby czas podróży i jeszcze bardziej podniosło atrakcyjność kolei w oczach pasażerów.
Zintegrowany transport autobusowy i kolejowy
Kolejną ważną kwestią, którą poruszyli rządzący, jest konieczność walki z wykluczeniem komunikacyjnym, a w tym pomocny ma być zintegrowany transport autobusowy i kolejowy. Do tej pory nie brano szerzej pod uwagę takiego rozwiązania, a wydaje się ono szczególnie słuszne w przypadku mniejszych miejscowości. Niestety, w wielu regionach kraju dostępność połączeń umożliwiających sprawną komunikację wciąż pozostaje ograniczona. Natomiast udoskonalenie tego systemu może być ogromnym wyzwaniem, ponieważ niezbędne jest współdziałanie organów podlegających pod różne departamenty. Potrzeba wprowadzenia takiego rozwiązania jest jednak ogromna i z pewnością w najbliższych latach konieczne będzie pochylenie się nad tą kwestią tak, by wykluczenie komunikacyjne przestało być palącym problemem Polaków żyjących na co dzień w mniejszych miejscowościach.
Jaka będzie przyszłość polskiej kolei?
Plan modernizacji kolei na najbliższe lata wygląda bardzo pozytywnie. Kolej ma się stać szybsza i bardziej komfortowa, rządzący widzą także konieczność rozwoju transportu zintegrowanego. Łatwiej będzie dostać się do Warszawy, ale na budowę nowych linii kolejowych wciąż przyjdzie nam jeszcze zaczekać.
Warto pamiętać, że prace na kolei mogą wpływać na dostępność
niektórych połączeń, dlatego, planując podróż, np. do Krakowa, warto sprawdzić rozkład jazdy PKP Kraków (np. w aplikacji EuroPodróże).
Choć czeka nas jeszcze wiele wyzwań związanych z budową nowych tras, już teraz
modernizacja istniejącej infrastruktury znacząco poprawiła komfort podróży
pociągami. To sprawia, że kolej staje się coraz bardziej konkurencyjna względem
innych środków transportu.